Eğitim-Bir-Sen 1 Nolu Şube Başkanı Ali Kaya, 2024-2025 eğitim- öğretim yılına ait birtakım açıklamalarda bulundu. Yapılan açıklamada;
Eğitim-Bir-Sen 1 Nolu Şube Başkanı Ali Kaya, 2024-2025 eğitim- öğretim yılına ait birtakım açıklamalarda bulundu. Yapılan açıklamada;
“2024-2025 eğitim-öğretim yılı başlamış bulunmaktadır. Yeni periyodun, geleceğe ait sorumlulukların konuşulduğu, eğitimin ve eğitim çalışanlarının meselelerinin tahlile kavuşturulduğu, gelecek yıllara inanç ve refah içinde erişmemizi sağlayacak eğitim sistemindeki dönüşümün temellerinin atılarak sağlam sütunlarının yükseldiği bir periyot olmasını temenni ediyor ve istiyor; bu uğurda üzerimize düşen sorumluluğu büyük bir gururla ve özveriyle yerine getirmeye hazır olduğumuzu bir kere daha söz ediyoruz.
Öğretmen açığı, öğretmen istihdamının bölgeler arası istikrarsız dağılımı, iş garantisiz fiyatlı öğretmen istihdamı, çalışma barışını ve iş motivasyonunu bozan kontratlı öğretmenlik ve mülakat uygulaması, yer değişikliği taleplerinin karşılanamaması, yasal düzenlemeye muhtaç meslek basamakları sistemine süreklilik kazandırılamaması, ek ders fiyatlarının yetersizliği, okul yöneticiliğinin meslek mesleği yerine ikincil misyon olarak yürütülmeye çalışılması, okulların yardımcı işçi ve bütçe sorunu üzere birçok bahiste beklentileri karşılayan adımlar hâlâ atılmış değildir. Vakit kaybına tahammülü olmayan yapılması gereken çok iş, tahlile kavuşturulmayı bekleyen onlarca sorun bulunmaktadır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Müfredatı’nın, kıymetlerine ehemmiyet veren, bilgiyi maharete dönüştüren, başarılı jenerasyonlar yetiştirecek bir müfredat olarak hayata geçirilecek olması yerinde olsa da yeni müfredatın uygulamaya konularak istenen sonuçları sağlaması lakin öğretmenlerin ahenk sağlamasıyla mümkündür. Bu hedefle öğretmenlerin hizmet içi eğitimlerine tartı verilmeli; öğretmenler, yeni müfredatı özümsemeleri ve öğrencilerine aktarabilmeleri için desteklenmeli ve teşvik edilmelidir.
Öğretmenlerin işlerinden memnuniyetleri ya da memnuniyetsizlikleri, eğitimin niteliğini, hasebiyle ülkenin geleceğini ilgilendirmektedir. Öğretmenlerin ümitsizliğe kapılmalarını önlemek ve onlardan kaliteli hizmet almak için, kendilerine en başta güzel bir eğitim sistemi, yeterli çalışma ortamı ve yeterli imkânlar sunulmalıdır. Sorumluluk sahibi herkes, sıkıntılara tahlil üretme, beklentileri karşılama çabasında olmalıdır.
Eğitim çalışanlarının alım gücü artırılmalıdır
Enflasyonist ortamın alım gücünü düşürdüğü, ekonomik toparlanma ve gelişmenin sabit gelirlilerinin ceplerine yansımadığı bir süreç kamu vazifelilerinin hayatını zorlaştırmakta, sendikal çabayı çetinleştirmektedir.
Enflasyon baskısı altında nefes almakta zahmet çeken kamu vazifelilerinin rahat nefes alması sağlanmalı; fiyatlarda oluşan kayıpları ve enflasyona yenilme riskini giderecek mahiyette iyileştirmeler yapılmalıdır. Tasarruf, memurun üzerinden yapılmamalı, kamu vazifelisi emeklilerinin sesi duyularak beklentileri karşılanmalıdır.
20 bin öğretmen atama sürecindeki belirsizlik bir an evvel giderilmelidir
Bakanlık, atama duyurusunu yaptığı, mülakat sürecini işlettiği 20 bin öğretmenin atamasını bir an evvel gerçekleştirmelidir. Eğitim-öğretim yılının başlaması nedeniyle bilhassa öğretmen açığının olduğu eğitim kurumlarına öğrencileri öğretmensiz bırakmamak için atama kararnamesini bekleyen 20 bin öğretmenin ataması acilen yapılmalıdır. Hukuk devleti, hukuka, kanuna ve mahkeme kararlarına saygılı olup bunların gereğini yerine getiren bir yönetim kadar tüzel bellilik ve haklı beklenti unsurları çerçevesinde devam eden idari iş ve süreçlerin olağan süreçleri doğrultusunda sonuçlandırılması gerekir.
Mülakat uygulaması kaldırılmadır
Sözleşmeli öğretmenlik uygulaması çok önemli bir sorun iken, atanacak öğretmen seçiminin mülakatla yapılması, yapılan mülakatlar çerçevesinde adayların kazanma ya da kaybetme nedeninin objektif bir halde izah edilememesi, öğretmen adaylarının farklı komisyonlarca birkaç dakikalık mülakatla elenmesi adalet hissinin zedelenmesine neden olmaktadır. Vicdanları yaralayan mülakat kaldırılmalı, alımlar KPSS puan üstünlüğüne dayalı olarak yapılmalıdır.
Öğretmen açığı meselesine tahlil bulunmalıdır
Eğitimin niteliğinin artırılması, okullar ve bölgeler ortasındaki nitelik farkının kapatılması, okullarda boş ders kalmamasına ve sınıflarda yalnızca takımlı öğretmenlerin bulunmasına bağlıdır. Gereksinim olmasına karşın kâfi atama yapılmamakta, kâfi aday bulunduğu hâlde atama yapılıp muhtaçlık karşılanmamaktadır. Bu durum, ‘önce eğitim’ iradesiyle çelişmektedir. Öğretmen ataması, ihtiyacı karşılayacak halde yapılarak öğretmen açığı sorunu çözülmelidir.
Sözleşmeli ve fiyatlı öğretmenlik son bulmalı, takımlı istihdam temel alınmalıdır
Öğretmenlerin anayasal haklarını sınırlayan, aile bütünlüğünü bozan, eşleri birbirinden, çocukları da anne babalarından başka bırakan, öğretmeni eşi ile işi, sıhhat ile işsizlik ortasında tercihte bulunmaya zorlayan, öğretmenlik mesleğini ve öğretmenin prestijini zedeleyen kontratlı öğretmenlik uygulamasına da öğretmen istihdamında ucuz işçiliğe dönüşen fiyatlı öğretmenlik uygulamasına da son verilmelidir. Kontratlı öğretmenlere, takıma geçirilme sürecine ait kalıcı bir düzenleme yapılması beklenmeksizin mazerete ve isteğe bağlı yer değişikliği hakkı başta olmak üzere takımlı öğretmenlere tanınan haklar verilmelidir.
Yer değişikliği talepleri karşılanmalıdır
Öğretmen atama ve yer değiştirme iş ve süreçlerinde eğitim ve öğretim faaliyetlerini sekteye uğratacak seviyedeki tasarım eksiklikleri, öğretmenlerin yer değişikliği taleplerinin karşılanamamasına, mağduriyetlerin yanında çalışma barışının bozulmasına ve motivasyon kaybına neden olmaktadır. Dezavantajlı ve elverişsiz kaidelerin karar sürdüğü yerleşim yerlerinde misyon yapan eğitim çalışanlarına yönelik gönüllülüğü temel alacak önlemlerin alınması, rasyonel bir atama ve yer değiştirme sisteminin kurulması, eğitimcilerin en büyük beklentilerindendir. Bu manada, hem öğretmenlerin yer değişikliği üzere temel çalışma haklarını hem de bölgeler ortasında adil dağılımını sağlayacak objektif bir yer değişikliği takvimi Eğitim-Bir-Sen tarafından önerilmiştir. Bu teklifin, sıra tayininin hayata geçirilmesiyle birlikte uygulanması hâlinde yer değişikliği kaynaklı sıkıntılar büyük ölçüde çözülmüş olacaktır.
Mağduriyet giderilerek kalıcı bir meslek sistemi kurulmalıdır
Öğretmenlik Meslek Kanunu’yla meslek basamaklarının ek mali haklarla birlikte yine hayat bulması öğretmenler ortasında takdirle karşılanmış olsa da, uzman ve başöğretmenlik unvanı alabilmek için mesleksel deneyim ve çalışma yerine yazılı imtihanın başat kıstas hâline getirilmesi ve imtihana müracaat için 10 ve 20 yıl üzere uzun hizmet müddetlerinin aranması öbür bir mağduriyeti beraberinde getirmiştir. Meslek basamakları sürecinde ilerlemenin yalnızca öğretmenlikteki hizmet mühletine dayalı olması ve imtihan zorunluluğunun kaldırılması ile seçimlerden evvel verilen kelamın hayata geçirilerek öğretmenlikte 5 yılını tamamlamış olanların uzman öğretmenlik, 10 yılını tamamlamış olanların başöğretmenlik unvanı için müracaat yapabilmesi istikametinde bir düzenleme yapılmalıdır.
Eksiklikler giderilmeli, Öğretmenlik Meslek Kanunu ismini hak eden bir içeriğe kavuşturulmalıdır
Öğretmenlerin ve eğitim topluluğunun beklentisi, öğretmenlerin özlük haklarının tanımlanması ve geliştirilmesi; takımlı, kontratlı ve fiyatlı öğretmenlik ayrımının kaldırılması, resmî eğitim kurumlarındaki bütün öğretmenlerin takımlı istihdamı, öğretmenlerin mesleksel gelişimlerinin yanı sıra vazife ve yetkilerinde de ilerleme sağlayacak bir meslek basamakları tasarımı, istihdamda zahmet çekilen bölgeler başta olmak üzere mecburî hizmet üzere zorlayıcı dayatmalar yerine öğretmenlerin birinci atamadan itibaren atandıkları yerlerde çalışmaya istekli olmasını sağlayacak teşvik edici tedbirler, eğitim ve öğretimle ortasındaki sıkı bağ sebebiyle öğretmenlik mesleği bağlamında düşünülmesi gerekli okul yöneticiliği ve yöneticilerin özlük hakları üzere bahisleri düzenleyen, resmî veya özel öğretim kurumu ayrımı yapmaksızın bütün öğretmenleri kapsayan bir Öğretmenlik Meslek Kanunu’dur.
Meclis’in Ekim ayında çalışmalarına başlamasıyla Genel Kurul’da görüşülmeye devam edecek olan Öğretmenlik Mesleği ve Millî Eğitim Akademisi Kanunu Teklifi, öğretmenlerin beklenti ve taleplerini karşılayan bir içerikle şekillenmelidir. Ulusal Eğitim Kurulu görüşmelerinde lisana getirdiğimiz tekliflerimizin TBMM Genel Kurulu’nda dikkate alınması için elimizden geleni yapacağız.
İstihdamda zahmet çekilen bölgelerde cezbedici formüller hayata geçirilmelidir
Bazı bölgelerde kalıcı öğretmen istihdamının sağlanamamış olması en büyük sıkıntılardan biri olmaya devam etmektedir. Öğretmen açığını kapatmak amacıyla zarurî hizmet yükümlülüğü ve üç yıl zarurî çalışma vadeli kontratlı öğretmen istihdamı getirilmiş olsa da bu uygulamaların meseleye kalıcı bir tahlil getirmediği görülmektedir. Eğitimcilere, mecburî hizmet bölgelerinde vazife yapmaları hâlinde vilayetlerin mahrumiyet durumlarına nazaran ek özel hizmet tazminatı ödenmesi, hem istihdamda zorluk çekilen bölgelerin eğitim çalışanı açığının kapatılması hem de bölgenin zorluğuna nazaran eğitim çalışanının yaşadığı mağduriyeti gidermesi bakımından elzemdir. Toplu mukavele taleplerimiz ortasında da yer alan bu teklifin hayata geçirilmesi öğretmen açığı sorununu büyük oranda çözecektir.
Eğitim yöneticiliği liyakat ve meslek ekseninde profesyonel bir meslek olarak yapılandırılmalıdır
Eğitim idaresinde temel sorun, yönetici seçme ve atamada belgisiz ve kestirilemez siyasetlerin izlenmesi, uzun vadeli bir perspektifin oluşturulamaması, sonuçta kalıcı bir modelin inşa edilememesidir. Bir eğitim kurumuna öğretmen olarak atanabilme yeterliliğine sahip olmak o kuruma yönetici olarak atanabilmenin birinci şartı olmalı, eğitim kurumu yöneticiliği ikinci misyon kapsamından çıkarılmalı, bu kıymetli görev görevlendirme ile değil takımlı olarak yürütülmelidir.
Eğitim çalışanlarına yönelik şiddete karşı caydırıcı tedbirler alınmalıdır
Eğitim çalışanlarına yönelik şiddet olayları yaygın bir toplumsal sorun hâline gelmiş ve ülkemizin geleceği açısından vazgeçilmez olan eğitim-öğretim hizmetinin yürütülmesini sekteye uğratacak dereceye varmıştır. Bu şiddet hareketlerinde, mevcut yasal düzenlemelerin bu fiillere karşı caydırıcı nitelikte ceza öngörmemesi, şiddet uygulayan şahısların bu aksiyonlarının isimli ve idari makamlarca önemsenmeyeceği ve önemli bir ceza yaptırımıyla karşılaşmayacakları inancı kıymetli bir rol oynamaktadır. Bu nedenle, eğitim çalışanlarına karşı eğitim-öğretim hizmetinin sunumundan kaynaklı şiddet hareketlerine yönelik önleyici ve esirgeyici nitelikte cezai ve tüzel önlemler alınmalıdır.
Öğretim yılına hazırlık ödeneği tüm eğitim çalışanlarına ödenmelidir
657 sayılı Kanun’un ek 32. unsuruna nazaran ödenmekte olan öğretim yılına hazırlık ödeneği, öğretmenlerle birlikte eğitim-öğretim hizmetlerinin yürütülmesinde emek sarf eden Ulusal Eğitim Bakanlığı’nın merkez ve taşra teşkilatı takımlarında vazifeli tüm hizmet sınıflarındaki eğitim çalışanlarına da ödenmelidir.
Görevde yükselme ve unvan değişikliği imtihanları yapılmalıdır
Son imtihan tarihinden bu yana geçen vakit zarfında değişik sebeplerle vazifede yükselme ve unvan değişikliği kapsamındaki takımlar açısından çok sayıda münhal takım oluşmuştur. Bu durum, vazifede yükselme ve unvan değişikliği imtihanlarının gerçekleştirilmesi ve buna dayalı atamaların yapılması konusunda Bakanlık çalışanları ortasında haklı ve yerinde bir beklentiyi beraberinde getirmiştir. Sendika olarak Kurum İdari Kurulu toplantılarında “Görevde yükselme ve unvan değişikliği imtihanları acilen gerçekleştirilmeli ve en geç iki yıllık dönemlerle yinelenmelidir” formundaki talebimizi lisana getirmiştik. Son Kurum İdari Kurulu Çalışma Raporu’nda talebimiz kabul edilerek gerekli çalışmaların Personel Genel Müdürlüğü tarafından başlatılması kararı alınmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında norm takım açığı ile hizmet gereklerine nazaran belirlenen münhal takımlar için misyonda yükselme ve unvan değişikliği imtihanları açılmalı ve imtihan takvimi acilen ilan edilmelidir.
Hizmetli ve memurların hakları iyileştirilmelidir
Genel yönetim hizmetleri, teknik hizmetler, yardımcı hizmetler ve öbür hizmet sınıflarında çalışanların mali ve özlük hakları güzelleştirilmeli, eğitim-öğretim sınıfı çalışanlarına tanınan haklar kendilerine de tanınmalıdır. Bununla birlikte, yardımcı hizmet sınıfı çalışanlarının misyon tariflerinde belirsizlik giderilmelidir. Hizmetli ve memur üzere çalışanın misyon tarifleri bulunmamaktadır. Hizmetli takımında misyon yapan eğitim çalışanlarının en değerli sorunu, çalışma saatlerinin meçhullüğü ve yapmakla yükümlü oldukları işlerin net olarak tanımlanmamasıdır. Memur ve hizmetlilerin misyon tarifleri yapılmalı, “Yöneticilerin verdiği başka vazifeleri yapar” halindeki tabirlerin yer aldığı mevzuat kararları değiştirilmelidir.
İkili eğitim yapan kurumlar başta olmak üzere, eğitim kurumlarında hizmetli takımlarında misyon yapanlar, haftada 40 saatin üzerinde çalışmasına karşın, kendilerine fazla çalışma fiyatı ödenmemekte; eğitim kurumunda birçok durumda tek hizmetli olduğundan, işçi yetersizliği münasebet gösterilerek fazla çalışma karşılığı müsaade hakkından da faydalanamamaktadır. Çalışana, haftalık 40 saati aşan çalışmalarının karşılığı fazla çalışma fiyatı ödenmesi ya da işçi yetersizliği münasebetine sığınılmadan fazla çalışma karşılığı müsaade hakkından faydalanmalarının sağlanması tarafında düzenleme yapılmalıdır.
Şube müdürlerinin problemleri çözülmelidir
Yönetim hizmetleri takım kümesine, misyon, yetki ve sorumluluklarının genişliğiyle uyumlu olmayan, yetersiz özlük hakları verilmiştir. Şube müdürleri ve şeflerin özlük hakları, sorumlulukları ekseninde güzelleştirilmeli, rotasyondan kaynaklanan sıkıntılar çözülmelidir.
Millî eğitim uzmanı, Bakanlık müfettişi, vilayet ulusal eğitim müdürü ve yardımcısı, ilçe ulusal eğitim müdürü, araştırmacı, şube müdürü, eğitim müfettişi, eğitim müfettiş yardımcısı, şef ve eğitim uzmanı takımlarında misyon yapanlardan aranan hizmet mühletini tamamlayanlara da uzman öğretmenlik, başöğretmenlik unvanına dayalı haklar tanınmalıdır.
İşgücü Uygulama Programı, garantisiz yapısı ve düşük gelir getirisiyle okulların paklık problemine tahlil olamaz
Eğitim ve öğretimin sağlıklı ve uygun ortamlarda yürütülmesi, gereksinimlerin kâfi ölçüde ve vaktinde karşılanmasıyla mümkün olabileceğinden okullarımızda paklık, güvenlik üzere hizmetleri yürüten kâfi sayıda yardımcı çalışanın varlığı olmazsa olmazdır. Okullarımızın yardımcı işçi gereksinimi takımlı memur statüsünde çalışanla karşılanamadığından vazgeçilemez nitelikteki hizmetler, okul-aile birlikleri tarafından yapılan yahut İŞKUR idaresindeki süreksiz istihdam programlarıyla yürütülmeye çalışılmaktadır. Lakin okulların açıldığı bugünlerde hala çok sayıda okulun yardımcı işçi muhtaçlığı giderilememiştir. İŞKUR tarafından yeni uygulamaya konulan İşgücü Uygulama Programı’nın da tam olarak hayata geçirilemediği; İşgücü Uygulama Programı’nın iş garantisinden mahrum, adil ve kâfi bir gelir getirmeyen, toplumsal teminatsız bir çalışma biçimi olduğu, bu hâliyle okulların işçi muhtaçlığına kalıcı ve sürdürülebilir bir tahlil sunmadığı görülmektedir.
Okullara direkt ödenek tahsis edilmelidir
Sınıf ve öğrenci sayısı, işçi sayısı, büyüklük üzere kıstaslar temel alınarak her okula münhasır bir ödenek tahsis edilmeli; okulların yardımcı işçi muhtaçlığı ya direkt giderilmeli ya da bu bahiste kaynak transferi yapılmalıdır.
Okul kantinlerinde boykot eserlerinin satışına müsaade verilmemelidir
İsrail’in abluka altında tuttuğu Gazze ve Filistin’in başka bölgelerinde saf halka yönelik gerçekleştirdiği katliam, zulüm, insan hakları ihlalleri ve öteki insanlık dışı uygulamalara karşı sessiz kalmamak vicdani bir sorumluluktur. İsrail iktisadına katkıda bulunmak, işgal ve zulmün devamına katkıda bulunmak manasına gelmektedir.
Okul kantinlerinde İsrail eserlerinin satılmaması, bu boykota katkıda bulunmanın bir yoludur. Yerli eserlere öncelik vermek, ulusal iktisada katkıda bulunmak ve yerli üreticiyi desteklemek demektir. Okul kantinlerinde İsrail eserlerinin yerine yerli eserlerin satılması, bu maksada hizmet edecektir. Bu çerçevede, okul kantinlerinde İsrail menşeli yahut İsrail’in Gazze katliamına dayanak açıklamasında bulunan yerli ve yabancı eserlerin satışının yasaklanması sağlanmalıdır.
Depremin neden olduğu sıkıntılar büsbütün giderilmelidir
Deprem bölgesindeki konut muhtaçlığı, hayat kalitesinin bozulması ve mecburî yer değişikliği üzere etmenler, eğitim ve öğretim üzerindeki olumsuz tesirlerini hâlâ hissettirmektedir. Yine inşa ve kentsel dönüşüm uygulamaları çerçevesinde bölgedeki eğitim kurumu gereksinimi süratle tespit edilerek giderilmeli, mevcut kurumların altyapıları ve kapasiteleri güçlendirilmelidir. Bölgedeki eğitim ve öğretimi etkileyecek en kıymetli ögeler ortasında bulunan öğretmenlerin ruhsal yeterli olma hâlleri, barınma ve hayat koşullarının niteliği ve mevcut dayanakların devamlılığı, yeni atanacak öğretmenlerin nerelerde görevlendirileceği ve barınma koşulları ile ilgili meseleler süratle tahlile kavuşturulmalıdır. Hem bölgedeki öğretmenlerin hem de yeni atanacak öğretmenlerin kalıcı konutlara ulaşmasına öncelik verilmeli ve öğretmenlerin bölgedeki misyonlarının sürekliliği sağlanmalıdır. Dedi
Kaya, yeni eğitim-öğretim yılının eğitim çalışanlarına, öğrencilerimize, velilerimize ve milletimize iyi olmasını; eğitimin problemlerden arındırıldığı bir periyot olmasını diliyoruz.” Sözlerine yer verdi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı