Çevrimiçi reklamlar çocukları nasıl etkiliyor?

Kuşkulu içeriklerin tanıtımından güvenlik riski oluşturmaya kadar çevrimiçi reklamlar çocuklar için birçok tehlike arz ediyor. Dijital güvenlik şirketi ESET gençlerin sistemli olarak maksatlı ileti tüketmelerinin risklerini inceledi.

Çevrimiçi reklamlar çocukları nasıl etkiliyor?
REKLAM ALANI
Yayınlama: 01.05.2024
2
A+
A-

Şüpheli içeriklerin tanıtımından güvenlik riski oluşturmaya kadar çevrimiçi reklamlar çocuklar için birçok tehlike arz ediyor. Dijital güvenlik şirketi ESET gençlerin nizamlı olarak maksatlı bildiri tüketmelerinin risklerini inceledi.

Reklam, işletmeler için güçlü bir araç olsa da genç beyinler üzerindeki tesiri ekseriyetle hafife alınıp göz gerisi ediliyor. Araştırmalar, gelişmekte olan eleştirel muhakemeleri nedeniyle gençlerin reklamlardan yetişkinlere kıyasla daha fazla etkilendiğini gösteriyor. Bir gencin ortalama olarak günde 8,5 saatten fazla vaktini ekranlara bakarak geçirdiğini düşündüğünüzde, gördükleri reklam sayısının ne kadar çok olduğu hakkında bir fikre sahip olabilirsiniz. Lakin bu durum yanlışsız bir biçimde yönetilmediği ve konuşulmadığı takdirde birçok sıkıntıya yol açabilir. 

Uygunsuz davranışların normalleştirilmesi 

En bariz risklerden biri, çocukların uygun olmayan içerik, eser ve hizmetlere maruz kalmasıdır. Bu tıp içeriklerin bilinçaltında bile teşvik edildiğini görmek bu davranışları normalleştirebilir ve neyin uygun olup neyin olmadığı konusunda çarpık bir algı yaratabilir.  Araştırmalar, bu cins gereçlere uzun müddet maruz kalmanın beynin pre-frontal korteksinin gelişimini etkileyebileceğini gösteriyor. Bu durum saldırganlığın ve engelleyici davranışların artmasına neden olabilir, bu da ömür uzunluğu çocuklarla birlikte kalır ve ilerleyen yaşlarda başlarını belaya sokabilir.  

Çarpıtılmış gerçeklik algıları 

Çocukların eleştirmeden kabul etme eğiliminde oldukları reklamlardan gelen iletiler, etraflarındaki dünyaya ait algılarını şekillendirebilir. Toplumsal medya fenomenlerinin ve seçilmiş çevrimiçi içeriğin yükselişiyle birlikte, reklamlar çoklukla günlük ömrün karmaşıklıklarını yansıtmayabilecek idealize edilmiş bir gerçeklik versiyonunu tasvir etmektedir. Bu çarpıtma, ulaşılamaz beklentilere, zayıf öz hürmete ve toplumsal normların çarpık bir formda anlaşılmasına yol açabilir. Gençlerde yeme bozuklukları, anksiyete, uykusuzluk ve depresyonun artmasına neden olabilir. Ebeveynler yahut sorumlu yetişkinler, çocukların medya iletilerini eleştirel bir gözle değerlendirmelerine ve istikrarlı bir bakış açısı geliştirmelerine yardımcı olmalıdır. 

Sağlıksız alışkanlıkların özendirilmesi 

Reklamların maksadı satışları artırmak olduğundan, tanıtılan eser yahut hizmetlerin niteliği, gençlerin tüketim alışkanlıklarını nasıl etkileyebileceklerini belirlemede kıymetlidir.   Örneğin, gençlerin yüzde 85’inden fazlası Instagram, Facebook ve X’de  abur cubur reklamlarına maruz kalmaktadır. Tasa verici bir formda, araştırmalar buna maruz kalmanın artmasının tuz, şeker ve yağ oranı daha yüksek besinlerin tüketiminin artmasıyla direkt alakalı olduğunu göstermektedir. Sorun yalnızca sıhhatsiz besin reklamları değildir: Çeşitli platformlarda sinsice tanıtılan alkol ve tütün eserleri de makus alışkanlıklara yol açabilir.      

Uygulama içi satın alımlar ve finansal riskler 

Mobil oyunlarda yeni jetonlar, puanlar, silahlar vb. satın alma imkanı, reklamcıların çocukları maksat almaları için yeni bir yol açtı. Bu satın alımlar birinci başta zararsız üzere görünse de süratle artarak ebeveynler yahut faturayı ödeyen kişi için değerli masraflara yol açabilir. Özel oyun özellikleri, modifikasyonlar ve sanal para üniteleri çocukları birçok vakit finansal sonuçlarını tam olarak anlamadan uygulamalarda gerçek para harcamaya teşvik ediyor. 

Güvenlik ve kapalılık riskleri 

Çocukların maruz kalabileceği birtakım çevrimiçi reklamlar kıymetli güvenlik ve kapalılık riskleri oluşturabilir. Bu, siber hatalılar tarafından makus maksatlı yazılım içerecek biçimde hazırlanmış yahut kimlik avı dolandırıcılığına yol açarak çocukların aygıtlarını ve şahsî bilgilerini riske atan belli bannerlar, fotoğraflar yahut mikro siteler yoluyla olabilir. Bu ortada saygın şirketler bile çocukların kapalılığını tehlikeye atabilecek çok reklam takibi yapabilir ve bu da ebeveyn müsaadesi olmadan hassas bilgilerin toplanmasına yol açabilir. Bu risklere karşı korunmak, sağlam siber güvenlik tedbirleri ve ebeveyn nezareti gerektirir. Ebeveyn denetim araçları bu noktada son derece bedelli olabilir ve ebeveynlere ve vasilere hangi uygulamaların indirilebileceğini ve hangi web sitelerine erişilebileceğini yönetme marifeti kazandırır.  

Ebeveynler nelere dikkat etmeli?

Açık diyalog ve irtibat, dijital okuryazarlık ve dayanıklılığın geliştirilmesinde çok kıymetli bir rol oynamaktadır.  Reklamların potansiyel tehlikelerini tartışmak, gençleri reklamları nasıl aldıkları ve yorumladıkları konusunda şuurlu seçimler yapmaları için güçlendirebilir. Açık diyaloğa ek olarak, ebeveyn denetim yazılımı çocukların çevrimiçi tecrübelerini yönetmede bedelli bir araç olarak hizmet edebilir. ESET Parental Control for Android gibi tahliller, uygulama engelleme, web filtreleme ve ekran müddeti idaresi sunarak ebeveynlerin ve vasilerin çocukların dijital ortamını kendi özel gereksinimlerine ve tasalarına nazaran uyarlamalarına imkan tanır. Bu araçları proaktif bağlantıyla birlikte kullanan ebeveynler, çocukları için daha inançlı ve emniyetli bir çevrimiçi ortam yaratabilirler. 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI
Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.

web tasarım dacia yedek parçaları lattice towers endüstriyel otomasyon karadeniz turu kaşe kaban su jeti iç mimar reflü tedavisi utts süt sağma makinesi engelli bakım evi fluence yedek parça plastik üreticisi Trafo e imza başvuru citizen saat Fiat yedek parça cinder block