Perakende sektörü risk altında

Yılbaşı, perakende bölümü için yılın en ağır vaktidir lakin siber hatalılar için de bir çekim alanıdır. Siber güvenlik şirketi ESET, güvenlik siyasetlerinin vakit geçirilmeden gözden geçirilmesini önerdi. 

Perakende sektörü risk altında
Yayınlama: 06.12.2023
4
A+
A-

Perakende kesimi risk altında

 

Yılbaşı, perakende kesimi için yılın en ağır vaktidir lakin siber hatalılar için de bir çekim alanıdır. Siber güvenlik şirketi ESET, güvenlik siyasetlerinin vakit geçirilmeden gözden geçirilmesini önerdi. 

 

Perakendeciler uzun müddettir siber hatalıların ilgi odağında bulunuyor. Yılın en ağır alışveriş devri olan yılbaşı, uzun müddettir beklenen altın fırsat kıymetindedir. Perakendeciler, müşterileriyle ilgili birçok ferdî ve finansal bilgilere sahiptir ve bu bilgiler hayli fazla para kazandırabilir. 2022 yılında Verizon tarafından tahlil edilen perakende bilgi ihlallerinin tamamı  finansal nedenlerden kaynaklanmıştır. Yılbaşı alışveriş dönemi, perakendeciler için gelir açısından yılın en kıymetli vaktidir. Lakin bu, fırsatı değerlendirip para sızdırmak için tasarlanmış fidye yazılımı yahut dağıtılmış hizmet reddi (DDoS) üzere siber tehditlere daha fazla maruz kaldıkları manasına geliyor. Perakendeciler, bulut tabanlı iş yazılımları, mağaza içi IoT aygıtları ve müşteriye yönelik taşınabilir uygulamalar da dahil olmak üzere çok kanallı ticaret tecrübeleri oluşturmak gayesiyle dijital sistemlere giderek daha fazla güveniyor. Bunu yaparken potansiyel taarruz yüzeyini de genişletiyorlar.

 

Perakendecilere yönelik en büyük siber tehditler nelerdir?

Veri ihlalleri, bilhassa web uygulamalarında çalınan, kimlik avına maruz kalan çalışan kimlik bilgilerinin yahut güvenlik açığının kullanılması yoluyla olabilir. Sonuç, büyüme planlarını engelleyebilecek ve gelir kaybına neden olabilecek büyük mali ve prestij kaybıdır.

Dijital bilgi hırsızlığı, tehdit aktörlerinin güvenlik açıklarından yararlanarak direkt ödeme sayfalarınıza yahut bir üçüncü taraf yazılım tedarikçisi aracılığıyla ele geçirme kodu eklemesiyle ortaya çıkar. Bu cins akınların fark edilmesi birden fazla vakit zordur, hasebiyle şirket prestijine çok fazla ziyan verebilir. Verizon’a nazaran bu akınlar 2022 yılında perakende data ihlallerinin %18’ini oluşturdu.

Fidye yazılımı perakendeciler için en büyük tehditlerden biridir ve bu ağır dönemde tehdit aktörleri, daha fazla işletmenin bilgilerini geri almak ve şifrelerini çözmek için ödeme yapmaya hazır olacağı niyetiyle taarruzlarını artırabilir. Güvenlik denetimleri daha az tesirli olabileceğinden bilhassa KOBİ’ler maksat tahtasındadır.

DDoS, perakendecilere şantaj yapmanın ve/veya işleri aksatmanın tanınan bir yolu olmaya devam ediyor. Geçtiğimiz yıl dal bu taarruzların neredeyse beşte birine (%17) maruz kaldı; bu akın cinsinde yıllık %53’lük bir artış yaşandı ve en çok Kara Cuma sırasında bu taarruzlara rastlandı.

Tedarik zinciri saldırıları, yazılım şirketi üzere dijital bir tedarikçiyi yahut açık kaynak deposunu maksat alabilir. Ya da profesyonel ve hatta paklık hizmetlerinde daha klâsik işletmeleri maksat alıyor olabilirler. Gaye ihlali, bilgisayar korsanlarının bir HVAC tedarikçisinden ağ kimlik bilgilerini çalmasıyla mümkün oldu.

Hesap devralma süreçleri (ATO’lar) ekseriyetle çalınan, kimlik avının kurbanı olan yahut ele geçirilen kimlik bilgileriyle gerçekleşir. Bu, büyük bir data ihlali teşebbüsünün başlangıcı olabilir yahut kimlik bilgileri doldurma yahut öteki kaba kuvvet kampanyalarıyla müşterileri amaç alabilir. Çoklukla burada makus maksatlı botlar kullanılır.
Diğer makus bot saldırıları arasında scalping (rakiplerin talep gören eserleri daha yüksek bir fiyata yine satmak üzere satın alma), ödeme/hediye kartı dolandırıcılığı ve fiyat düşürme yer alır. Makûs maksatlı botlar günümüzde tüm internet trafiğinin yaklaşık %30’unu oluştururken Birleşik Krallık’taki web sitelerinin üçte ikisi kolay hücumları bile engelleyemiyor. 2022 yılbaşı periyodunda makûs bot trafiğinde varsayımı olarak %50’lik bir artış yaşandı.

API’ler (Uygulama Programlama Arayüzü), perakende dijital dönüşümünün merkezindedir ve kontağın artmasını sağlayarak kusursuz müşteri tecrübeleri sunar. Lakin güvenlik açıkları ve yanlış yapılandırmalar, bu arayüzün bilgisayar korsanlarının müşteri bilgilerine ulaşmasını kolaylaştırır.

Perakendeciler siber risklere karşı kendilerini nasıl savunabilir

Düzenli işçi eğitimi: Mutlaka bunun üzerinde durulmalıdır. Çalışanlarınızın karmaşık kimlik avı akınlarını bile fark edebildiğinden emin olun; böylelikle verimli bir son savunma çizgisine sahip olursunuz.

Veri denetleme: Hangi datalara sahip olduğunuz, bu bilgilerin nerede saklandığı, nereye aktarıldığı ve nasıl korunduğu hakkında bilgi sahibi olun. Tüm bunlar GDPR’ye uygun halde yapılmalıdır.

Güçlü data şifreleme: Hangi datalara sahip olduğunuzu öğrendikten ve dataları sınıflandırdıktan sonra, en hassas bilgileri güçlü bir formda şifreleyin. Bunu tertipli olarak tekrarlayın.

Riske dayalı yama idaresi: Yazılım yamalarının kıymeti göz gerisi edilmemelidir. Her yıl birçok güvenlik açığı yayımlanır ve bunları takip etmek yorucu olabilir. Riske dayalı otomatik sistemler bu süreci kolaylaştırabilir, en kıymetli sistemleri ve güvenlik açıklarını önceliklendirebilir.

Çok katmanlı hami güvenlik: Siber tehditlere karşı önleyici bir bariyer olarak sunucuda, uç noktada, e-posta ağında ve bulut katmanında makus gayeli yazılımlara karşı müdafaaya ve öteki özelliklere sahip sistemler kullanabilirsiniz.

XDR: Önleyici denetimleri aşmayı başaran tehditlere karşı tehdit avı ve olay müdahalesi özelliklerine sahip ve birden çok katmanda çalışan güçlü bir kapsamlı algılama ve karşılık (XDR) sistemi bulundurun.

Tedarik zinciri güvenliği: Dijital ortaklarınızın ve yazılım tedarikçilerinizin güvenlik konusunda sizinle birebir risk derdini taşıdıklarından emin olun ve onları denetleyin. 

Güçlü erişim denetimleri: Tüm hassas hesaplar için güçlü, eşsiz parolalar oluşturan parola yöneticileri ve çok faktörlü doğrulama zorunluluktur. XDR, şifreleme, ağ ayrımı ve önleyici denetimlerin yanı sıra bunlar Sıfır İnanç güvenlik yaklaşımının temelini oluşturur. 

Olağanüstü durum kurtarma/iş sürekliliği planlaması: Planların gözden geçirilmesi, yanlışsız iş süreçlerinin ve teknoloji araçlarının mevcut olduğundan emin olmanıza yardımcı olur.

Olay müdahale planlaması: Planlarınızın ataklara karşı tesirli olduğundan ve tertipli olarak test edildiğinden emin olun; böylelikle her paydaş en makûs senaryoda ne yapılacağını bilir ve bir tehdide cevap verme ve onu denetim altına alma konusunda vakit kaybetmezsiniz.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı